trešdiena, 2010. gada 10. februāris

Krīzes laika iespējas

Ļaužu bieži lietotā frāze ''krīze paver jaunas iespējas'' manī vienmēr ir izraisījusi iekšēju šķaudīšanu - gribējās iebilst, apstrīdēt, pavilkt uz zoba un visādi citādi protestēt. Bet kā lai citādi nosauc to, ar ko pēdējā laikā pati nodarbojos? Tā pati ''jaunu iespēju'' tvarstīšana vien ir!

Nejēdzīgā valstiskā situācija ir tā saspārdījusi cilvēku maciņus un finansiālo domāšanu, ka maniem darbiem ir mazāk pircēju, man pašai mazāk darba un vairāk brīva laika, kuru es izmantoju nevis savam priekam, bet mazliet nervozai nodarbei - apgūstu bloga veidošanu, vērtēju e-komerciju utt. Īsāk sakot, caurām dienām un naktīm esmu iegrimusi virtuālajā pasaulē (cik labi, ka rēķinu par internetu neietekmē ne laiks, ne datu daudzums!).

Tā kā kārpos pati saviem spēkiem, tad pašai arī jātiek galā. Jāmācās, jālabo savas kļūdas, jāizmēģina citas iespējas.

BLOGS. Apmēram pirms gada sāku veidot savu blogu Lonija.Lelles.Cepures.Krikumi. . Plānoju rakstīt tikai par darba lietām. Kad sakārojās runāt par citām tēmām, izveidoju otro blogu Lonijas piezīmes  un nospriedu, ka tur nebūs ne vārda par biznesu. Nesen ienāca prātā izveidot vēl trešo blogu (tas ir šis), lai mazliet patrennētos un pļāpātu par veciem, ar biznesu nesaistītiem darbiem un nedarbiem. Smieklīgi, bet - nu, un tad?!

Gribējās apskatīties, kā darbojas uz WordPress bāzes veidotie blogi, tāpēc ielīdu arī tur un iesāku savējo.  It kā ne vainas, ja vien nebūtu to reklāmu! (rediģēts: 2013.gadā blogs vairs nebija atrodams)

FACEBOOK. Man vajadzēja arī zināt, kas par zvēru ir Facebook. Pētīju un vērtēju, bet pirms tam izveidoju savu profilu. Jo savādāk ne vella nevar saprast, arī citus profilus tāpat vien nevar apskatīt bez ''draudzēšanās nodevas'' - tikai retais ir publiski pieejams. Nu... tas ir apmēram tas pac, kas draugiem.lv, tikai starptautiskā mērogā. Ja jūsu nodoms nav darīt saprotamas savas domas un darbus, piemēram, angļu mēlē runājošiem, tad tur nav ko meklēt... It sevišķi bez draugiem un paziņām. (Rediģēts: 2014.gadā uz FB bija pārvākusies lielākā daļa no Draugiem.lv lietotāju un ''ģīmja grāmatā'' kļuva pagalam neinteresanti!)

TWITTER. Vēl viens man svešs un nesaprotams dīvainis. Kā modes lieta jeb laikmeta parādība savu aktualitāti jau zaudējis. Reizēm starp daudzajiem twīterotājiem kaut ko iepīstu arī es Twitter, bet īpašu nozīmi savām vajadzībām vēl neesmu atradusi.
Atklājums man pašai - ne mazums uzņēmēju, piemēram, veikali (Ošiņa rakstāmlietas), internetveikali (Meistardarbs) izmanto ierobežoto rakstzīmju skaitu, lai pavēstītu par saviem jaunumiem. Tiek algoti pat speciāli darbinieki, kas nodarbojās ar tādām internetlietām.

E-KOMERCIJA. Vēl pirms pāris gadiem uzdavini.lv bija vienīgais Latvijas e-veikals, kas piedāvā vietējo rokdarbnieku, mākslinieku utt. izstrādājumus. Izrādījās, ka tradicionālā tirdzniecības formā viņiem iet labāk (stends Barona centrā).

Pašlaik amatniecības i-veikalu ir krietni vairāk un tie turpina augt kā sēnes. Dažos preču ievietošana un bodes lietošana ir bez maksas (Meistardarbs , Tirdziņi , bezdarbs.lv), citos no autoriem vai no preču pārdošanas tiek ņemta attiecīga samaksa (Oriģinali , amatniekubode.lv). Ir vēl razotslatvija.lv, viņu koncepcija ir ne tik daudz pati pārdošana, cik Latvijas amatniecības popularizēšana.

Vienos ir iespēja pārdevējam pašam veidot savu bodi ar personīgo informāciju, preču aprakstiem un savām bildēm (bet daudzi lietotāji ir anonīmi jeb ar ļoti skopu informāciju par pārdevēju), citos autora vārds tiek slēpts jeb maskēts ar ''ražots LV'', preču apraksti, manuprāt, nav autoru veidoti, nav iespējas sazināties ar autoriem vai izteikt savu vēlmi vai jautājumu.

Iespējams, esmu kādu izlaidusi, bet šis nav zinātniskais darbs un es varu pieminēt tikai tos, kas vairāk parāda savu aktivitāti.

Eksistē arī visādas e-veikalu reitingu lapas (to, būt vai nebūt sarakstā, nosaka e-bodes īpašnieks). Tomēr biežāk ir tā, ka par Latvijas virtuālajām tirdzniecības vietām vairāk zina paši amatnieki un mākslinieki, nekā potenciālie pircēji un ar amatniecību nesaistītie interesenti.

Jā, jāpiemin, ka visos pieminētajos e-veikalos norēķināšanās par izvēlēto preci notiek pēc sazināšanās ar autoru vai e-bodes uzturētāju, rēķina saņemšanas un naudas pārskaitīšanas tiešā bankas kontā. Varbūt es samelojos, nepārzinot šo procedūru. Atvainojos, ja esmu kādu aizskārusi!

Visaktīvākais (redzami aktīvākais) šobrīd ir Meistardarbs.Tās ir dažādas akcijas portālā (nedēļas cilvēks, mēneša TOP12, TOP12 uzvarētājs, jaunumu, ziņu sadaļa, veikala profils Twitter.com un īsās ziņas twīterotāju vidū), konkursu rīkošana sadarbībā ar portālu Apollo un dziju veikalu tīklu Adele (tas nekas, ka tā ir populāra reklāmas kampaņa, un tikko tādu jau veica dziju veikals Hobbywool sadarbībā ar portālu Sievietes Pasaule).

Ja Latvija šķiet kā pīļu dīķis, var lūkot pēc plašākiem ūdeņiem, piemēram, Etsy vai  DaWanda. Tās ir amatniekiem un māksliniekiem piemērotākas par visiem zināmo eBay. Katrā ir atšķirīgi noteikumi.

Un pati pēdējā iespēja, ko jau noprovēju, ir draugiem.lv Lapas. Manējā ir atrodama ar nosaukumu lofonsa.
Ja papētīsiet citu ļaužu un organizāciju izveidotās lapas, sapratīsiet, ka ir iespējams taisīt īsu, kodolīgu, informatīvu lapu savam biznesam. Pamācības un ieteikumi ir latviešu valodā, viss ir pavisam vienkārši, nav nekur jāiet utt. Projekts ir palaists gaisā pavisam nesen, tāpēc vēl viss nav ideālā kārtībā. Paspēlēties jau var, arī nemaksājot 6,05Ls par lapas apstiprināšanu (tikai par bilžu ievietošanu gan jāmaksā, tas nekas, ka tāds pats albūms ir jūsu personīgajā draugiem.lv profilā)! Un kāda joda pēc tā apstiprināšana ir vajadzīga, man vēl nepielec... It sevišķi tāpēc, ka ir tik daudz citu iespēju veidot savas lapas jeb piezīmes pilnīgi par brīvu!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Iepriekšējie raksti

Related Posts with Thumbnails